Merkelig smart

Det sitter litt i, men jeg har så smått begynt å skjønne at vi har hage som det faktisk går and å sende ungene ut i uten å måtte gå og holde de i hånden. Før måtte alle stå i gangen og gå ut i samlet tropp og jeg var gjennomvåt innenfra og ut før vi var halvveis ned i heisen. Nå kler de på seg selv, går ut og jeg kommer etter når jeg er klar. Herregud så herlig!

Det ser ut som at den snøen har tenkt å bli liggende en stund, og det er forsåvidt greit, men vi sliter med å rygge ned veien for det blir hvitt mot hvitt på ryggekameraet så jeg ser ikke helt hva som er vei og hva som er berg. -Men så fikk jeg en idè!

Snøspaden gav meg ideen, for den er så synlig.

Jeg spraya veikantene med signalorange merkespray! Hverken lekkert eller dekorativt, men jammen effektivt!

Vi er forresten i full sving med å måke terrassene, jeg har ikke fortalt det til kidsa enda men vi skal gjøre noe veldig koselig her ute snart!

 

Nesten gratis PT hjemme!

Annonse for Livegym

Bestevenninnen min ringte meg her en dag og takket meg. For hva da? Spurte jeg. -Jo, jeg hadde reddet treningen hennes, for endelig hadde hun klart å komme i gang etter fødselen. Så kjekt!

Hun hadde lest på bloggen min om Livegym, hjemmetrening med instruktør, enten live eller video fra arkivet, og det var helt perfekt for henne. «Jeg kan trene i ammeBH, det spiller ingen rolle!» Sa hun entusiastisk, og jeg ble så glad! Det er jo ikke alltid så lett å komme seg ut døra og rekke en treningstime mens barnepassen er åpen. Det er mange hindere som melder seg på veien, det kan jeg personlig signere på.

Livegym for meg har også vært helt supert de siste ukene, jeg har prøvd meg frem på ulike timer og er det ikke en time som passer meg akkurat når jeg vil trene, så finner jeg alltids en i arkivet. -Men det er jo litt ekstra motiverende å vite at jeg trener samtidig som x antall andre, da gir jeg meg ihvertfall ikke før timen er ferdig. Nå i helgen er jeg alene hjemme med ungene og da fikk jeg jammen trent likevel, uten å stresse med barnepass. Faktisk så er ungene gjerne med på treningen og lærer sunne vaner.

Ting jeg syns er kult med Livegym:

  • Jeg kan se hvor mange kalorier jeg forbrenner på hver trening, det motiverer for å fullføre økten selv om det er tungt (ca 300 kalorier=1 sjokolade)
  • Jeg lærer masse nytt om trening, for instruktøren snakker og forteller underveis
  • Jeg får alltid alternativer til lettere/tyngre varianter av øvelsene
  • Jeg kan velge hvor heftig time jeg vil ha
  • Jeg kan prøve noe nytt uten å være redd for å dumme meg ut foran andre (jeg er litt sånn..)
  • Å trene «sammen» med en person gjør at jeg trår til og fullfører øvelser. Når jeg trener alene så jukser jeg bare…

Hår under armene på trening? Null stress. Jeg kan til og med drikke av kopp om jeg vil.

To av favoritt treningene mine er Tabata intervalløkt og mageprogrammet til Marte. Først trodde jeg at Tabata var et navn, haha, men det er å trene så mye som mulig på kroppen, på så kort tid som mulig. Me like! Jeg er jo lazy.. Jeg trener ikke for å slanke meg, jeg trener for å kunne spise og kose meg med det jeg vil. Men om jeg hadde villet slanke meg, så fins det også fornuftige kostprogram og veiledning på Livegym.

Livegym er svettegaranti og jeg er så glad for at jeg fikk teste det! Jeg er hekta, og så koster det bare en femtilapp i måneden! Det er jo nesten ingenting for en personlig trener rett hjem i stua eller der du befinner deg. Livegym har over 4000 treningstimer i arkivet og alle typer treningsformer, til og med Zumba og Poledance!

Prøv selv da 🙂

 

Superposjert søndagsegg

Lyst å lage litt ekstra digg søndagsegg?

Jeg testet superposjerte egg og det funket som en drøm. Superdigg!

Slik gjorde jeg:

Plomme og hvite på egget skilles og hviten blandes med revet ost og gressløk eller persille.

Hell blandingen i en kopp med plastfolie og legg plommen oppi, steng posen med en klype.

Kok eggene i ønsket/normal koketid (jeg la til litt pga osten men det var ikke nødvendig)

Dette ble lunchen min i dag da, med cottage cheese og tomat.

 

The good place

Når livet er grått så er det viktig å omgi seg med farger! Jeg kom over en Netflixserie som jeg slukte med ren glede, helt perfekt med glade farger, lystig Marnahumor og 25 minutters episoder. Har du tips til andre artige serier?

Dagens vits:

Jeg stod ved kjøkkenbenken en morgen, alene trodde jeg, og slapp en liten en.

«Næh!» Hørte jeg entusiastisk fra min høyre side, der stod minstemann smilende og gnidde søvnen ut av øynene mens han fortsatte;  «-Prompa katten??»

Jeg ser til min venstre, og der ligger katten på gulvet. Så snur jeg meg tilbake til gutten på høyre side og svarer; «Hehe ja det gjorde han!»

 

S-A-D

Selv om lyset kryper saaakte tilbake nå så er det nå vinterbluesen slår hardest ut på mange. Alle reservelagre er tømt og kroppen går i minus. Jeg har det helt jævlig, dette er verste vinterdepresjonen jeg noen gang har hatt (eneste jeg kan kalle det uten at diagnosemafiaen slår til). SAD (Seasonal Affective Disorder) er det som skjer når hjernen over lenger tid ikke får nok dagslys. Det kan også gjøre andre psykiske tilstander verre.

Jeg har ikke lyst til å stå opp om morgenen. Jeg har ikke lyst til å jobbe, jeg ser på ting jeg ellers blir entusiastisk over som poengløse og eneste jeg har lyst til er å spise ubegrensede mengder med potetgull og se på Netflix. Noen dager bare sitter jeg og ser tomt ut i lufta, mens jeg prøver å gjøre det jeg kan for å føle meg bedre. Egentlig så bruker jeg mye tid på å gruble over hvorfor jeg ikke klarer å føle meg bedre. Det eneste jeg kan si om det er at det hjelper ikke.

Men en del tiltak hjelper faktisk, om så bare for en liten stund, og jeg er ingen quitter. Jeg vet det er lys i andre enden av tunnellen og jeg kjenner humører stiger bittelitt når jeg skriver dette. Faktisk så har vi 1 time, 2 minutter og 2 sekunder mer dagslys nå, enn ved vintersolverv! (Jeg sjekker appen «solforhold» flere ganger i uka som motivasjon).

Her er mine beste desperate tips:

  • Utnytt dagslyset. Ta deg en tur ut i lunchen selv om det er kaldt. Få litt dagslys på huden.
  • Frisk luft, aktivitet, trening. Jada, det er et ork men fysisk aktivitet skaper positive hormoner til hjernen. Det trenger ikke være mye, men mer enn ingenting.
  • Drikk mindre kaffe, den flusher ut mineraler av kroppen og senker serotoninnivået = gjør det bare verre.
  • Mindre sukker. Raffinert sukker senker immunforsvaret, og forverrer vinterdepresjon. Prøv å kutte snop og opplagte sukkervarer, spis grønnsaker og frukt som snacks.
  • Magnesium er naturens antidepressiva, sies det. Jeg tar ekstra av det i tøffe tider. Og vit D. Og Omega oljer.
  • Mindre alkohol. Sorry, men alkohol har aldri hjulpet noen og skal nytes når man har det bra og ikke ellers.
  • Miljøforandring. Noen ganger må jeg bare gå et annet sted, når hjemmekontorets vegger velter over meg og luften er så tykk at den er til å ta på.
  • Sov nok.
  • Hjelp noen andre. Det hjelper ikke å bare tenke på hvor grusomt DU har det.
  • Ta en dusj. Rent hår er vidunderlig.
  • Egenpleie. Lakk neglene, ta ansiktsmaske, napp brynene, selvbruning. Ta en spakveld på badet, sett på musikk og kos deg!
  • Lek ute, selv i kveldsmørket. Lag snømann, gå på ski, ake.
  • Gjør et hobbyprosjekt.
  • Bestill ferie, det lønner seg å være ute i god tid!
  • Rydd og kast skrot.
  • Ring en venn.
  • Ta på noe fint, selv om du bare skal på jobb
  • Yoga. Stress setter seg i muskulatur, yoga renser det vekk. Gå på en time,tren hjemme med livegym eller last ned en app. Alt hjelper, selv bare noen minutter om dagen.
  • Bruk klær med farger.
  • Dagslyslampe. Jeg har ikke sånn selv egentlig, men det skal visst hjelpe. -Hvorfor har vi ikke dagslyscafèr egentlig?? Seriøst, det burde noen ta tak i og gjøre noe med, jeg kommer gladelig. Den kan hete SAD haha.

Så, good luck chuck. I feel you sister. Ikke gi opp, bedre tider er i vente <3

 

Kvinner og barn til salgs

Sex selger, -når noen kjøper.
Menneskehandel og prostitusjon får et nytt og grelt lys over seg når man møter det ansikt til ansikt.

Jeg har hørt om det, sett det på tv og lest overskrifter. Mennesker som blir smuglet, solgt som sexslaver eller omstendigheter som tvinger kvinner til prostitusjon. -Men det var ikke før jeg fikk se det at det gikk opp for meg at dette her faktisk er virkelighet og ikke noe jeg kunne scrolle forbi.

Da jeg var i Nepal i vår besøkte jeg en kvinne. Jeg måtte vente utenfor en stund før jeg fikk komme inn for hun var opptatt med en kunde. Ungene lekte på gårdsplassen utenfor, jeg så en gammel kondompakke blandt noe søppel ved hushjørnet.

Jeg ble med inn i huset og fikk se meg om. Også på soverommet. Jeg vet at jeg besøkte hennes hjem, hennes liv, hennes tragedie. En blanding av fortvilet gråt og forbannelse. Jeg måtte ta meg kraftig sammen og eneste jeg tenkte på var at jeg etterpå skulle gå ut herfra, mens hun skulle bli igjen. Dette var hennes hverdag.

Nesten ingen velger prostitusjon av fri vilje. Man setter seg ikke ned for å velge yrkesvei og krysser av for hvorvidt man vil bli advokat, lege eller prostituert. Denne type liv starter som oftest med at man har svært få alternativer. Og at samtlige alternativer er dårlige.  Å omtale prostitusjon som en vanlig jobb er for de aller fleste farlig misvisende. Fattigdom, vold og diskriminering ligger ofte bak  når kvinner mot sin vilje havner på et bordell og blir en del av den sørgelige statistikken over moderne slaveri.

I Nepal blir kvinner og barn sett på som mindreverdige, både sosialt og juridisk. Mange blir utnyttet som arbeidskraft i gruver, fabrikker eller i prostitusjon. Mange blir også fraktet til India, eller andre land, med en drøm om et bedre liv og en mulighet til å tjene penger til familien. En sterk drøm som blir knust i fillebiter.

80 prosent av ofrene i sexindustrien er kvinner og jenter, og opptil 50 prosent er barn. De blir ressurser for skitne, vanskelige og farlige jobber. Det kan ikke du og jeg lukke øynene våre for.

Jeg traff mange mødre i Nepal som solgte sex for å overleve. Hadde de hatt en inntekt hadde de sluppet å selge kroppen sin for å gi mat på bordet. Med utdanning og jobb hadde foreldre sluppet å gifte bort døtrene sine, eller sende barna til storbyen for å arbeide.

Menneskehandel foregår ikke bare langt fra oss. Rapporter anslår at 270.000 mennesker er ofre for sex-industrien i Europa per dags dato. De fleste som er ofre i sex-industrien i Vest- Europa kommer fra Øst-Europa, Nord-Afrika, Sør-Amerika og Asia. Barna jeg traff i Nepal risikerer altså å ende opp som sex-slaver her. I Europa! Det får morshjertet mitt til å rase av sinne.

For dette skal du vite: Uten etterspørsel ville ikke prostitusjon eksistert!
I Tyskland har den store bordell-kjeden Paradise over 55.000 besøkende mannlige kunder hvert år. Kundene er som regel vanlige menn, med høy utdanning og familie.

Selv om prostitusjon ikke er så tydelig for oss i vår hverdag, eksisterer det i Norge og resten av Europa. I følge FN er Nederland en av verdens fremste destinasjoner for menneskesmugling. Sammen med Tyskland har landet en av verdens mest liberale prostitusjonspolitikker. Tysk prostitusjon har nesten blitt firedoblet siden Tyskland legaliserte virksomheten.

Vi kan si mye om at prostitusjon er et gammelt yrke, vi kan se tabloidavisenes lekre framstilling av silkeundertøy og glansfullt hår, vi kan tro at prostitusjon er noe folk hovedsakelig velger. Men det finnes også dette bildet: Prostitusjon er en desperat mamma fanget i fattigdom. Prostitusjon er barn som leker blant tomme kondompakker mens en redd mamma noen meter unna tjener penger til mat på bordet. Prostitusjon er arr på ryggen og møkkete klær, det er kjempende mødre som daglig frykter for sitt eget og barnas liv. Prostitusjon er barn som ikke lenger gråter fordi de vet at ingen hører dem. Flere millioner mennesker blir solgt som varer i 2017, og flere hundre tusen er i Europa akkurat nå. Og dette, det er prostitusjonens forbanna sanne ansikt.

***

Se nettserien Motherhood HER

Besøket hos den prostituerte er i episode 3, ta deg gjerne en times tid til å se alle fem episodene ♥︎